Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 14 września 2009

Stawiamy na droższe, rezygnujemy z aukcji… Analiza raportu IAI Shop

Podsumowując ostatnie półrocze 2009 roku, zarówno Gemius jak i IAI Shop pozytywnie oceniają polski rynek e-commerce. Podobno kupujemy coraz więcej, coraz droższe produkty. Jesteśmy bogatsi czy przekonaliśmy się, że towary wartościowe równie bezpiecznie i szybko można zakupić on-line?

W przeciwieństwie do USA, gdzie rynek e-commerce wciąż odnotowuje spore straty, w Polsce można nadal zauważyć jego wzrost. Według „Raportu E-commerce. Pierwsze półrocze 2008/2009”, opublikowanego przez IAI Shop pierwsze półrocze 2009 roku dla 70% badanych firm przyniosło lepszy wynik finansowy niż w tym samym okresie w 2008 roku. Jednak tylko 27% ankietowanych było zadowolonych z wyników kwartału drugiego. Przez ostatni okres klienci byli bardziej ostrożni, co zapewne wynikało z gorszej kondycji gospodarczej, czy negatywnych prognoz na kolejne miesiące.
Zaskakujące jest, że w pierwszym kwartale średni czas realizacji zamówień wynosił nawet 6 dni. Z pewnością taki czas nie był satysfakcjonujący dla klientów, którzy liczą, że na zakupiony w e-sklepie towar będą czekać najwyżej 4 dni. W drugim kwartale uległ znaczniej poprawie i wynosił 2-4 dni.
Co ciekawe, tylko nieznacznie wzrosła liczba zakupionych produktów, ale zamówienia na nie były dużo wyższe, w porównaniu z ubiegłym kwartałem. Nie kupujemy więc znacznie więcej, ale kupujemy drożej. Najprawdopodobniej przyczyną takiego wyniku jest inflacja, ogólny wzrost cen towarów, ale także zwiększenie zaufania klientów do robienia zakupów przez Internet. Dodatkowo, sklepy internetowe dostrzegły w końcu korzyści płynące z nowoczesnych technik marketingowych, które skutecznie promują sklep w sieci i poprawiają jego obrót.
Raport IAI Shop nie przedstawiłby nic nowego, gdyby nie ciekawe badanie zainteresowania właścicieli sklepów aukcjami internetowymi. Wynika bowiem z niego, że większa część sklepów już zrezygnowała bądź w najbliższym czasie zrezygnuje z wystawiania swoich produktów na aukcjach internetowych. Respondenci przyznali, że „średnia wartość zamówienia z aukcji jest kilkakrotnie niższa niż zamówienia składanego w sklepie”. Klienci odwiedzający stronę firmową dokonują bowiem zamówień na wyższą kwotę, na aukcjach natomiast dobrze sprzedają się produkty drobne.
Klienci są więc dziś bardziej świadomi, a właściciele sklepów bardziej zaangażowani w relacje z nimi.
Nadchodzi czas żniw - okres bożonarodzeniowy, który pokaże, gdzie i w jaki sposób klienci dokonają zakupów na prezenty dla swoich bliskich i czy wizje snute przez specjalistów od e-commerce okażą się prawdziwe.

Raport dostępny jest na: http://www.iai-system.com/PR-press-release.phtml?id=1235323277

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz